Hjelp & fakta
Det dukker ofte opp noen spørsmål i en samarbeidsprosess med oss. Vi har laget noen korte forklaringer under her, som kan være nyttig å ta en titt på.
Produktsøk/Nettbutikk
Hvem kan handle?
Vår nettbutikk er åpen for alle typer virksomhet, bedrifter, lag og foreninger, eller organisasjoner. Vi selger dessverre ikke til privatpersoner.
Har du noen spørsmål til det å bli kunde hos oss, så ta kontakt.
Priser i nettbutikken (produktsøk)
Prisene i vår nettbutikk/produktsøk er uten unntak, eksklusiv merverdiavgift (eks. mva).
Prisene er også uten frakt til deg som kunde. For å kunne beregne riktig frakt trenger vi å vite volum og vekt på ordren, samt hvor varene til slutt skal ende opp. Siden vår nettbutikk består av 150.000 varelinjer som kommer fra mange ulike grossister i inn- og utland, vil fraktkostnaden være en variabel kost som må beregnes i hvert enkelt tilfelle.
Prisene i nettbutikken varierer ut ifra hvor mange enheter som bestilles, samt hvor mange trykkfarger og hva slags logomerking som ønskes. På de fleste artiklene kan du beregne disse prisene direkte i nettbutikken.
Vær obs på at frakter beregnes fra grossist til oss i nesten alle tilfeller. Grossistene ligger ikke bare i Norge, så ta kontakt med oss om du ønsker en totalpris inkludert alle kostnader.
Har vi andre artikler enn det som vises i nettbutikk?
JA! I vårt produktsøk viser vi bare litt av det enorme utvalget som finnes i profilmarkedet. Vi i Sørlandsreklame har underleverandører på alle kontinenter og vi har ikke mulighet til å samle alt online. Mye av det vi driver med er "skreddersøm".
Ta kontakt om du har noen ønsker på produkt som du ikke finner. Vi sourcer det for deg! Vi kan dekke dine profileringsbehov - uansett.
Filformater
Hva er en vektorisert logo?
En vektorisert logo består kun av linjer/streker som gjør at logoen kan endres opp og ned i størrelse i det uendelige uten at kvaliteten på logoen blir endret. Det er denne typen fil vi trenger for å lage din logo om til et broderi, trykk, skilt osv. Filtyper som er vektorisert ender f.eks. på: .ai /.eps /.ps /.cdr /.svg. En .pdf-fil kan være vektorisert, men det er ikke sikkert, så send filen til oss for sjekk.
En logo som ikke er vektorisert består av pixler og er et bildeformat. Dette er som oftest ikke godt nok til noe bruk innen reklame og profilering. Har du en bildefil så kan logoen printes ut, men ikke trykkes/kuttes etc. I dette formatet settes det store krav til oppløsning av bildefilen for å kunne bruke den.
Filtyper som er bildeformat og dermed ikke vektorisert ender f.eks. på: .jpg / .png / .gif /.psd /.tiff /.bmp
Hvilke filformater ønsker vi?
Når man skal sette logoen sin på profileringsprodukter er det viktig at vi får en vektorisert fil, dvs. at logoen er bygd opp av streker istedenfor pixler. Grunnen til dette er at man da kan gå inn i logoen og separere elementene blant annet for å kunne sette forskjellig farge på objektene. En vektorisert fil kan man forstørre i det uendelige uten at det blir dårligere kvalitet. Filtyper som er vektorisert ender f.eks. på: .ai /.eps /.ps /.cdr /.svg. En .pdf-fil kan også være vektorisert, men det er ikke sikkert, så send filen til oss for sjekk.
Skal du imidlertid ha et fototrykk på et banner, en t-skjorte, eller et fullfargemotiv på en powerbank, så kan vi motta bildefiler. En bildefil ender på f.eks.: .jpg / .png / .psd / .tiff /. bmp. Ved mottak av bildefiler er det viktig at oppløsningen på bildet er høy for at sluttresultatet skal bli bra. Det er ulike krav til oppløsning alt etter som hva vi skal bruke filen til. Det beste er at du tar kontakt med oss i Sørlandsreklame slik at vi kan gi deg nødvendige råd og vink før du setter i gang en prosess.
Logomerking
Tampotrykk
Tampotrykk er den trykkemetoden som oftest benyttes på små profilartikler av ulike materialer. Det er en trykkemetode som egner seg svært godt på alt fra kulepenner til powerbanker.
Det lages en negativ trykkoriginal som fører malingen til trykket over på en silikonpute som deretter trykkes ned på produktet som skal merkes. Dette må gjøres per farge. Skal du f.eks. trykke en logo i to farger, så gjøres trykket i to operasjoner.
Silketrykk
Dette er nok det folk flest forbinder med trykking av motiver på t-skjorter. Silketrykk, eller seriegrafi, er en trykkemetode der en tettvevd duk påføres en emulsjon. Deretter belyses rammen ut ifra hvilket motiv som skal trykkes (klisjee). Deretter vaskes overflødig emulsjon bort fra trykkerammen slik at motivet som skal overføres står igjen og vil slippe maling gjennom den finmaskede duken. Samme operasjon gjøres for hver trykkfarge som skal overføres.
Deretter settes rammene i en karusell og malingsfarger blandes for å bli dratt ned gjennom duken for hver trykkfarge i motivet ved hjelp av en spatel.
Når alle trykkfarger er påført må motivet tørke før plagget kan leveres.
Denne trykkemetoden gir et meget holdbart trykk. Men metoden kan kun benyttes på et underlag som kan legges helt flatt under trykkeoperasjonen.
Gravering
Det finnes flere typer gravering; lasergravering med JAG laser, CO2 laser og mekanisk dypgravering.
Det mest brukte i dag er lasergravering, som er en smart måte å logomerke på. Fra vår pc mates data om logo inn i lasermaskinen som deretter graverer produktet med en høy presisjon. Det er ikke mulig å få farger på en gravering da det er en mekanisk/kjemisk reaksjon som skjer med underlaget i prosessen. Metoden er svært mye brukt på metallprodukter som kniver, termoser & sånn, men også på glassprodukter. Det er mulig å bruker laser til å merke på en del profiltøy som f.eks. fleece.
Sublimasjon
Sublimasjon, digitaltrykk og reaktiv printing er alle måter å overføre motiv til tekstil. Fellesnevner er at motivene kan merkes med fullfargemotiver og fargeoverganger. Det kan trykkes store flak som deretter kan sys til ferdige produkter etter at det er trykket.
Fordelen med denne trykkemetoden er at fargepigmentene trekker inn i stoffet og blir ikke liggende utenpå slik som med silketrykk og transfertrykk. Det gjør at du ikke kan kjenne på produktet at det er logotrykk der i det hele tatt.
Ved denne trykkemetoden kreves det at originalfilen som skal produseres har en høy kvalitet i forhold til oppløsing og fargeprofiler.
Denne produksjonsmetoden brukes ofte på bøffer, håndklær, sykkeltøy og spillerdrakter, flagg, osv.
Silketrykk transfer
Det finnes mange ulike kvaliteter av transfertrykk. Trykkemetoden er av samme oppbygging som ved silketrykk, men istedenfor at motivet trykkes direkte på produktet så trykkes det på et overføringspapir. Etter at malingen er påført papiret drysses det lim i den våte malingen før det sendes gjennom en tørkeprosess.
Når trykket har tørket kan logoen påføres nær sagt ethvert produkt ved hjelp av en varmepresse som gir varme under et konstant trykk i noen sekunder. Limet i logoen aktiveres og logoen hefter fast i underlaget. Dette er metoden som brukes til å merke arbeidstøy.
Vi leverer ulike kvaliteter på transfer avhengig av hva det skal merkes på. Arbeidstøy har for eksempel høyere krav til kvalitet på merkene enn det en t-skjorte har. Elastisk treningstøy har igjen et annet krav til transfer enn det vi f.eks. bruker på paraplyer.
Vi leverer selvsagt riktig kvalitet til riktig produkt. For mange av våre kunder opererer vi også med logohotell, der vi har trykket opp mye transfer til kunden som lagerføres hos oss og således kan påtrykkes mindre serier ved behov.
Preg
Det er eksklusivt og pent med preg. Preging kan også kalles debossing eller blindpreg.
Logo trykkes ned i produktet og setter igjen et avtrykk som blir værende. Ofte benytter vi dette til merking av skinn og lærprodukter, men også på type kalenderbøker og enkelte typer profiltøy kan vi bruke denne metoden.
Brodering
Brodering er merkemetode nr 1 for mange. Det gir et eksklusivt inntrykk og er med på å sette prikken over i-en når en skal logomerke profiltøy.
For å kunne lage et broderi må en først omgjøre den digitale versjonen av logoen til et mønsterkort (broderikort). Her settes stingene som gjør at logoen kan sys fast. Når broderikortet er produsert kan en ikke ta opp eller ned størrelsen på logoen mer enn +/- 10%. Vil en endre størrelse utover dette må det lages nytt broderikort.
Ved brodering tres symaskinen med de trådfargene som skal være med. Det som er bra med dette er at om har du en logo med flere farger så koster det ikke ekstra! I motsetning til å trykke silketrykk eller tampo der en betaler ekstra for hver farge ettersom det skjer i flere operasjoner. Broderingen skjer samtidig med alle fargene og det gjør det faktisk rimeligere enn trykk om du har mange farger i logoen din.
Brodert logo leverer vi som oftest på jakker, håndklær, caps, gensere osv.
Vevde etiketter
Vevde etiketter er en glimrende måte å logomerke på om logoen skal være liten, eller har mange små detaljer. I motsetning til brodering der bokstavene bør ha en minimumshøyde på 45mm for å bli leselige, så er det nesten ingen minimumskrav når det veves.
De vevde etikettene kan monteres på profiltøyet ved trykking dersom vi har laget dem med lim på baksiden, eller de kan sys fast. Det er også mulig å levere vevde logomerker med limbakside som gjør at du kan ta merkene på og av etter behov. Dette er en glimrende måte å ha logo på messe eller ved enkelte anledninger der du bruker private klær etc. men likevel ønsker å vise hvem du representerer.
Som ved brodering er det også her nødvendig å lage et mønsterkort, slik at det tilkommer en igangsettingskostnad før ordren blir satt i produksjon.
Broderte merker
Broderte merker er populært. Dette er merker som lages på samme måte som brodering, men forskjellen er at logoen broderes på stofflapper som deretter sys fast/tråkles på plaggene som skal merkes. Vi kan også levere de broderte merkene med limbakside slik at de kan påsettes med varmepresse.
Gummimerker
Gummimerker, eller merker laget i silikon, er populært. Det er muligheter for den lille ekstra touch`n med slike merker.
Dette er en merkemetode som vi stort sett kun bruker når vi lager spesialproduksjon.
Digitaltrykk
Dette er en teknologi som har tatt over mye av de tradisjonelle trykkemetodene. Digitaltrykk kan benyttes på nesten alle typer artikler. Fordelen er at det ikke trenger å lages trykkoriginaler. Det gjør at et fullfargetrykk kun får én oppstartskostnad.
Digitaltrykk gjør også fargegraderinger og kompliserte mønstre til en lek.
Holdbarheten på et digitaltrykk er i dag suveren.
Digital transfer
Digital transfer er nesten som silketrykket transfer bortsett fra at motivet printes på et overføringsark som deretter blir innsatt med lim. Deretter kan dette transfermerket overføres til produktet ved hjelp av varmepresse.
Ved digital transfer kan det benyttes ubegrenset med trykkfarger fordi motivet printes i motsetning til ved silketrykket transfer der logoen påføres lagvis i en og en farge.
Farger
Pantone-farger
Pantone, eller PMS som betyr Pantone Matching System, er en fargekode som gir en helt eksakt beskrivelse av din farge. En såkalt spotfarge. Ved hjelp av Pantonefargekoder kan vi lage din logo i nøyaktig utførelse som det din designmanual sier. Når vi lager trykk på profilartikler er det pantonefargene vi ber om for at du skal bli fornøyd. Et eksempel kan være fargene i det norske flagget. Om de skal trykkes så må vi definere blåfargen som Pantone 281 og rødfargen som Pantone 200. Først da vil trykket bli helt perfekt. Eksempler på Pantonefarger kan du se på denne lenken her (ekstern side)
RAL-farger
Ral-farger benyttes til lakkering. Vi i profileringsverden bruker RAL-koder på farger kun når det er snakk om lakkering av f.eks. skiltløsninger. Ral-koder brukes ikke til logomerking på gaver og reklameartikler eller tekstiler.
Vi ønsker ikke å produsere reklameartikler basert på referanser kun fra RAL-koder, da vi må konvertere dem og det kan «gå galt». Ta heller kontakt med den som laget logoen i første runde – den vet hvilke farger som er brukt. Her kan du se de mest brukte RAL-kodene på denne nettsiden (ekstern lenke)
CMYK og RGB
CMYK
er en fargeprofil som oftest benyttes ved trykking på papir, printing og plotting. CMYK er et fargespekter som lager alle fargenyansene ut ifra 4 basisfarger: Cyan (C), Magenta (M), Yellow (Y) og svart (K). Ved hjelp av disse fire fargene kan du blande alle de fargene du ser på trykk i et trykt magasin. Det gir et stort fargespekter.
RGB
er farger som blandes av 3 farger Red (R), Green (G) og Blue (B). Dette er farger som gjengis på skjermen du sitter og ser på nå. Skjermen din vil nesten aldri kunne gjengi fargene korrekt i RGB spekteret med mindre den er kalibrert mot en fargeprofil som trykkeriet bruker (ICC profiler). RGB farger virker ofte mer kraftige enn CMYK fargene.
Les mer om RGB fargene på Wikipedia.
Siden Pantonefargene er mulig å reprodusere 100% identisk hver gang er derfor Pantone enhver logobearbeiders ønske å jobbe med. Sørg derfor for at du tar vare på informasjon du har fått fra deres designer, byrå, eller hvem andre som har laget logoen i utgangspunktet. Kanskje ikke viktig for dere der og da, men i ettertid er det veldig viktig.
Det finnes konverteringsmuligheter fra RGB til Pantone og det samme fra RGB, men de vil aldri gi 100% match.