Spesiallaget merch styrker bedriftens merkevare og plasserer deg trygt i bevisstheten til målgruppen din.
Skal du skille deg ut i dagens mildt sagt komplekse marked, er det viktig å bygge en sterk merkevare. En av de virkelig effektive metodene for å lykkes med dette, er å benytte seg av merch.
Rockestjerne uten gitar 🎸
Merch er noe man gjerne forbinder med rockestjerner og festivaler, ettersom disse effektivt bruker produkter til å styrke sine egne merkevarer. Akkurat det samme kan du gjøre for bedriften din, og du trenger ikke å kunne et eneste gitar-riff.
Det du derimot trenger er produkter som er nyttige, kule eller begge deler, slik at folk får lyst til å bruke dem. Se for eksempel på den strikkede sologenseren, som på magisk vis alltid dukker opp like rundt påske.
Genseren personifiserer merkevaren og knytter den til mennesket som bærer den. På den måten fester merkevaren seg langt mer i bevisstheten, enn ved andre former for markedsføring.
Dermed er det merkevaren som blir en rockestjerne, og dem glemmer man jo ikke med det første.
Så da er jo spørsmålet egentlig bare hva du skal velge?
Hva kan man brukes som merch?
Det finnes nesten ikke grenser. Merch kan være alt fra t-skjorter, penner, og kaffekopper til mer kreative løsninger som spesialtilpassede tekniske produkter eller miljøvennlige alternativer.
Er du over 35 år gammel, så har du garantert kjent en, som kjente en som «helt sikkert» hadde en oppblåsbar Cola-sofa, på slutten av 90-tallet. Den kunne bare vinnes i cola-kork konkurransen, og folk gikk mann av huse for å skaffe seg en.
Nå er det ikke sånn at vi tenker du bør ha en oppblåsbar sofa, men poenget er at ved å skape merch som er unik for din bedrift, kan du styrke merkevaregjenkjennelsen og samtidig tilby noe av verdi til kundene.
Dette har flere fordeler:
Økt merkevarebevissthet:
Når kunder bruker eller ser merch med din bedrifts logo eller design, blir de stadig påminnet om merkevaren din. Dette kan øke merkevarebevisstheten og gjøre bedriften mer synlig i markedet.
Bygge lojalitet:
Ved å gi kunder eller ansatte noe håndgripelig som de kan bruke i hverdagen, viser du at du verdsetter dem. Dette kan bidra til å bygge lojalitet og styrke båndet mellom bedriften og kunden eller den ansatte.
Skape samtaler:
Spennende eller innovative merch-produkter kan bli en snakkis, noe som igjen kan skaper munn-til-munn-reklame. At noen snakker om deg, er den mest effektive markedsføringen som finnes.
Kostnadseffektiv markedsføring:
Sammenlignet med andre markedsføringsmetoder kan merch være en relativt rimelig måte å markedsføre bedriften på. Et godt designet produkt kan ha en lang levetid og eksponere merkevaren din for et bredt publikum over tid.
Det er imidlertid noen ting du bør tenke på når du skal velge merch, sånn at du ender med noe som faktisk fungerer.
Slik utvikles effektiv merch
Kjenn ditt publikum:
For at merch skal fungere effektivt, må det appellere til målgruppen din. Forstå hva kundene dine liker og trenger, og lag produkter som er både nyttige og attraktive for dem.
Fokus på kvalitet:
Dårlig kvalitet kan skade merkevaren din. Sørg for å investere i produkter som er holdbare og av riktig kvalitet.
Kreativitet og innovasjon:
Skap noe unikt som skiller seg ut fra mengden. Dette kan være gjennom design, funksjonalitet, eller materialer. Jo mer unikt produktet er, desto større er sjansen for at det blir lagt merke til.
Miljøvennlighet:
I en tid hvor bærekraft er i fokus, kan det være lurt å investere i miljøvennlig merch. Dette kan forbedre bedriftens omdømme og tiltrekke seg kunder som er opptatt av miljøet.
Merch fra noen som kan det.
Er du usikker på hvordan du skal angripe alt dette?
Her i Sørlandsreklame har vi over mange år fordypet oss i å utvikle produktene som styrker merkevarebevissthet og skaper wow-faktor.
Spør oss gjerne om hjelp til å velge ut produktene og løsningene som fungerer best for deg* og din målgruppe.
(*gjelder både for virksomheter og rockestjerner)
Sørlandsreklame – Vi hjelper deg med Merch & sånn