Ja hva er disse startkostnadene egentlig?
Noen oppfatter det som noe vi legger på, bare for å tjene noen kroner ekstra. Som verkstedsmateriell hos bilverksteder eller forbruksmateriell når du er innom sykehuset.  

Men hva er det egentlig? Faktisk ikke så lett å svare kort og enkelt på det. Grunnen er rett og slett at det som ligger i oppstartskostnaden varierer fra produkt til produkt, og fra merkemåte til merkemåte. Men som en hovedregel dekker oppstartskostnaden kontroll av at logofilen vi mottar egner seg til det bruket du ønsker. Så lager vi en skisse som du godkjenner der størrelse og farge er gjengitt riktig og i riktige format. De som skal produsere må forholde seg til denne skissen. 

La oss si at du skal ha en penn med logo. Logoen din består av to farger. Da har vi flere måter å merke denne på, men vi tar for oss de tre mest brukte her:

Tampotrykk

Det er enkelt forklart å stemple trykket på med en »silikonpute». En stempelpute for hver farge. Oppstartskostnaden dekker tiden en grafiker bruker på å tilrettelegge filene og sette opp disse sånn at den som skal trykke logoen på produktet kan gjengi logoen med riktig størrelse og korrekt farge. Trykkeren bruker disse skissene til å lage stempelputene som skal brukes og monterer disse inn i maskinen. Deretter skal det blandes riktig farge i forhold til det som er bestemt, før man da kan begynne å trykke.
Det må monteres en mal på maskinen så pennen blir liggende helt rett og passe for hver penn under hele trykkeprosessen. I tillegg må maskinen testes for å se at de to trykkene treffer hverandre som de skal. I dette tilfellet vil det være to oppstarter; en for hver stempelpute. Her kan du se hvordan det gjøres:


Silketrykk

Når man silketrykker så er fremgangsmåten egentlig helt lik som over her, men istedenfor stempel så brukes det en ramme med stoff som «vokses» der det ikke skal være maling og hvor duken er klar der maling skal igjennom. Også her må det lages to rammer, en for hver farge i logoen. Kostnadene her vil være som for tampotrykk; to oppstarter - en for hver ramme. Men også her dekker kostnaden det som skjer fra du som kunde bestiller og godkjenner den skissen vi har sendt deg frem til silketrykksrammene er montert, malingen er riktig blandet og alt er klart for å produsere akkurat din penn. Du kan se mer om silketrykk her: 


Gravering

Er pennen din av metall kan vi også lasergravere på denne. Det vi vanligvis gjør er å brenne bort malingen. Det som da gjøres er at man lager malen som gjør at pennen blir liggende i riktig posisjon for hver gravering. Noen ganger passer det å gravere flere penner samtidig og andre ganger må de graveres hver for seg. Siden det her ikke er mulig å gravere med farger og det vi gjør er å brenne bort malingen så metallet under kommer til syne og logoen vises i metall, så er det bare en oppstart her. Denne dekker grafisk arbeid, tilrettelegging og oppdatering av maskiner så de vet hva som skal graveres og hvor produktet ligger i maskinen. Her ser du hvordan lasergravering fungerer:


 


Dette beskriver hva oppstartskostnaden er for tre mulige merkemetoder på en penn. Det finnes flere muligheter for merking av denne pennen, men oppstartskostnaden vil uansett dekke det samme. 


Akkurat likedan vil det være for en t-skjorte, drikkeflaske, caps eller hva det nå skulle være. Hvert produkt har en mengde med merkemuligheter. Noen har kun en farge i logoen sin og slipper som regel unna med en oppstart, mens andre har fargegraderinger eller bilder som krever flere farger og dermed flere oppstarter. I designfasen av ditt produkt vi vi ta deg igjennom hele denne prosessen og forklare underveis. 

Skal du for eksempel ha en t-skjorte med en liten logo i en farge på bryst, og en stor akkurat lik logo på rygg, vil dette kunne gjøres med blant annet silketrykk. Da må det lages en trykkeramme for hver logo, en foran og en bak, og dermed to oppstarter. Vil du ha logo på en arm i tillegg, kommer det enda en oppstart for å sette opp maskiner for dette. 


Syntes du dette er vrient å forholde seg til så er vi alltid til stede for å forklare eller veilede deg som kunde så du får de riktige svarene og de tøffeste produktene som viser din logo sånn som du tenker at den skal se ut.