I tider med energikrise og inflasjon er mange bedrifter nødt til å stramme inn. Dette går nesten alltid først ut over markedsavdelingen. Men hvis annonseringstiltakene stanses, er det fare for at man på et eller annet tidspunkt forsvinner bak konkurrentene. 

Men hvordan kan man drive effektiv markedsføring selv med et mindre budsjett? I denne artikkelen vil vi vise deg effektive fremgangsmåter.

Droppe reklamen helt for å spare penger? Det bør du ikke gjøre!

Hvis du tenker på å kutte drastisk ned på markedsføringen i året som kommer, bør du på forhånd tenke: kundelojalitet!
Å holde på kundene, enten de er nye eller eksisterende, er nøkkelen til enhver vellykket bedrift. For kundene er i dag mer ustabile enn noensinne. Finnes det et bedre tilbud hos neste leverandør, så kan interessen for ditt eget selskap kan være over på et blunk.

Men hvis kunden din blir satt i fokus med målrettede markedsføringstiltak og informasjon, øker også din synlighet og dermed lojaliteten oven for din bedrift på lang sikt. For å si det enkelt: Hvis du slutter å profilere deg, mister du synligheten i forhold til konkurrentene. Omvendt får du også den verdifulle synligheten konkurrentene dine hadde om de begynner å spare og drive med mindre markedsføring. 

Det er derfor viktig å vinne synlighet gjennom effektive tiltak og dermed øke gjennomslagskraften til din egen merkevare, selv med et mindre budsjett. Det kan ta lang tid å gjenvinne tapt synlighet - i verste fall kan den være tapt for alltid. 

Hvordan profilere seg effektivt - med et lite budsjett?

En drastisk nedskalering, eller å slutte helt med markedsføring, er derfor ikke løsningen. Det er fortsatt mulig å spare penger ved å gjøre markedsføringen så målrettet og effektiv som mulig. På denne måten kan du redusere markedsføringskostnadene uten å bli glemt.

Tips 1: Planlegg og unngå spontane handlinger

Det beste er å lage en oversikt over alle viktige perioder og egnede markedsføringskampanjer før det nye året starter. Avhengig av bransje kan det for eksempel være valentinsdag, påske, Black Friday eller jul. Men det kan også være produktlanseringer eller kampanjeperioder og messeperioder. Vurder på forhånd hvilke kampanjer du planlegger for hvilke anledninger, når du skal begynne å gjennomføre dem og hvilke ressurser som trengs. Ofte kan relativt billige kampanjer, som for eksempel et innlegg på egne sosiale medier eller en utsendelse av nyhetsbrev, allerede ha stor effekt - men de må planlegges og gjennomføres i god tid. 

Vi fraråder spontane kampanjer, da de erfaringsmessig har en tendens til å sluke ressurser i stedet for å skape overskudd. Det skyldes først og fremst at spontane markedsføringskampanjer ikke er godt nok gjennomtenkt når tiden er knapp. Oftest kommer også bedriftene i gang med kampanjene altfor sent, og må bruke ekstra budsjetter på å rette opp feil som skyldes tidspress. 

Tips 2: Utform markedsføringstiltakene slik at de treffer målgruppen din.

Hva slags reklame er mest effektiv? I alle fall ikke den som skal appellere til "alle på en eller annen måte". Det er både mer fornuftig og billigere hvis du først prøver å definere (hoved)målgruppen din så nøyaktig som mulig og tilpasser markedsføringstiltakene til den. Samle inn så mye informasjon som mulig. Har dere en egen salgsavdeling så er dette en jobb for dem, er dere en mindre bedrift kan dere for eksempel utføre spørreundersøkelser på SoMe, om målgruppen, dens interesser, utfordringer og ikke minst hvor du kan nå dem. Jo mer nøyaktig markedsføringen er tilpasset dette, desto mer effektiv blir annonseringen. På denne måten bruker du ikke penger på noe som uansett ikke blir lagt merke til.

Tips 3: Bruk en markedsføringsmiks for effektiv profilering

Selv om det er fornuftig å henvende seg til hovedmålgruppen så spesifikt som mulig, bør du helst ikke satse på en ensporet tilnærming. Bruk i stedet en fornuftig strukturert markedsføringsmiks. Hva betyr egentlig dette? En markedsføringsmiks omfatter alle reklameområder som har som mål å henvende seg effektivt til en definert kundegruppe og knytte dem til bedriften din. Det betyr at de enkelte tiltakene i en reklamekampanje er samkjørte med hverandre.

Tips 4: Skap varig synlighet og tillit med rimelige reklameartikler

Reklameartikler er uunnværlige som en viktig del av effektive markedsføringstiltak. Du kan få ulike give-aways til lave priser og dermed nå målgruppen din på en gunstig og langsiktig måte. 

Disse klassikerne har et utmerket forhold mellom pris og ytelse:

Reklameartikler lønner seg når det gjelder å skaffe merkevaren synlighet og har to avgjørende fordeler: De har en varig effekt og vekker tillit og følelser. Med en liten gave som er tilpasset merkevaren eller kampanjen din, avrunder du reklamebudskapet ditt på en best mulig måte. Mottakeren får noe i hendene som ikke bare utløser umiddelbar glede som en liten gave, men som ideelt sett forblir en langvarig følgesvenn. Når giveawayen blir en del av hverdagen (enten det er på jobb eller på farten), er du garantert høy rekkevidde. Hvis du sammenligner investeringen med suksessen, er kostnadene per "innsetting" av reklamebudskapet ditt uslåelig lave. 

Reklameartikler skaper tillit ved å understøtte bestemte produkter du har eller hele selskapet, og styrker dermed image og bevissthet. Dette fungerer best når reklameartikkelen er riktig spisset inn mot kundegruppen din. Et eksempel: Du gir bort praktisk biltilbehør (f.eks. en parkeringsskive eller en is-skrape) til mulige kunder hvis produktet du selger, er en bil. På denne måten viser du at du kjenner målgruppens behov og ønsker å hjelpe dem i deres daglige utfordringer.  

Fordelene med reklameartikler for effektiv markedsføring:

  • Lang reklameeffekt - brukes ofte over lang tid
  • Fysisk håndgripelig 
  • Lav kostnad per artikkel 
  • Stor rekkevidde 
  • Vekker følelser (utløser glede hos mottakeren) 
  • Bygger tillit ("Dette selskapet kjenner meg og mine behov") 

Konklusjon: Selv markedsføring med lave kostnader kan ha stor effekt

Hvis du kjenner målgruppen din og dens utfordringer, kan du målrette markedsføringstiltakene dine deretter og spare verdifulle ressurser eller penger med gjennomtenkt planlegging. Sammenhengende kampanjer og en balansert markedsføringsmiks trenger ikke å sluke et stort budsjett for å lykkes. Ofte er det nok med små grep for å oppnå stor effekt. 

Som din kompetente samarbeidspartner når det gjelder merkevareeffekt og reklameprodukter, gir vi deg gjerne nyttige tips om hvordan du best kan håndtere dagens utfordringer med lavprismarkedsføring på den mest målrettede måten, og hvilke reklameprodukter som passer best til dine mål. 

Avtal en uforpliktende prat med en av våre profilselgere, så diskuterer vi den beste veien videre med deg.