Idrettslag og fritidsforeninger har en viktig sosial funksjon i Norge. De er en møteplass for alle aldersgrupper, og med forholdsvis lave medlemskontingenter skaper de deltakelse og møter mellom ulike samfunnslag. 

Det som betyr noe, er fellesskapet. Klubbene drives med engasjement fra aktive klubbmedlemmer som legger ned et betydelig arbeid uten lønn. Utallige medlemmer utfører en stort sett frivillig oppgave som kommunene og det offentlige ikke klarer alene. Den felles identiteten spiller en stor rolle i dette.


For å bli lagt merke til blant mangfoldet av tilbud som tilbys av foreninger, er det viktig at klubbene stikker seg frem med egenreklame. På den ene siden handler det om å skape identitet og samhold for eksisterende medlemmer. På den andre siden bør klubbens utvikling fremmes gjennom målrettet markedsføring. En følelse av samhold og identitet ovenfor omverdenen skapes med for eksempel logoprodukter og profiltøy.

Vi i Sørlandsreklame har et hav av produkter som vi kan skreddersy nettopp for din klubb eller forening. Alt fra enkle t-skjorter via medaljer til spesialdesignede produkter som telt eller for den saks skyld hoppeslott til bruk på klubbens arrangementer. Vi kan sette ditt lags logo på det aller meste. Har du en god idé, så har vi garantert en løsning som matcher.

Logoprodukter for klubber skaper en følelse av tilhørighet og styrker medlemmenes lojalitet. Klubbene forfølger selv ulike mål ved bruk av kostnadseffektive reklamemedier: medlemslojalitet, imagebygging for klubben, rekkevidde og synlighet av klubblogoen. Aktive medlemmer og klubbfans viser bokstavelig talt fargene sine gjennom disse produktene.

Økonomisk potensiale for reklameartikler for klubber

Beregningen på hvorfor reklameartikler er så attraktive for klubber er relativt enkel: I gjennomsnitt koster en trykt t-skjorte for en liten klubb ganske lite å kjøpe. Den kan selges til klubbmedlemmer eller supportere for det dobbelte. Differansen fyller klubbkassen godt. Bortsett fra det økonomiske insentivet, tilbyr reklameartikler for klubber enda større merverdi: annonseplass. Enten fra en liten klubb som driver med motocross via en speidergruppe til et juniorlag i fotball; klubbene kan selge logoplass på sine produkter til sponsorer. På denne måten kan også bedrifter være med å aktivt forme klubblivet.

Sponsing eller donasjon i naturalier? Kampanjeartikler for klubber har en langsiktig effekt

Støtte fra bedrifter er etterspurt og er mulig på ulike måter. Aktive utøvere bidrar til arrangementet med sin medlemskontingent. Bedrifter som ønsker å støtte det regionale idrettslaget har for eksempel to alternativer; donasjon og sponsing. I motsetning til sponsing krever ikke en donasjon noe tilbake. Mange bedrifter finansierer for eksempel reklameartikler for klubbene slik at de kan forbedre økonomien.

Ting er annerledes med sponsing

«Et sponsorat betyr ofte planlegging, organisering, gjennomføring og kontroll av alle aktiviteter som involverer tilførsel av penger, materielle ressurser, tjenester eller knowhow fra bedrifter eller institusjoner for å fremme mennesker og/eller organisasjoner innen idretten for samtidig å nå bedriftens kommunikasjonsmål.» 

Kort sagt: bedrifter og klubber inngår en langsiktig symbiose for å fremme gjensidig vekst.


For at denne gjensidige veksten skal kunne oppnås, er det to grunnleggende elementer i denne gjensidigheten:

-Fordeler i form av økonomiske, materielle og/eller tjenester fra en bedrift

-Tildeling av rettigheter til å markedsføre bedriften under klubbvirksomhet av fritidsforeningen/klubben eller på spesifikke produkter.


La oss samarbeide – grunnleggende spørsmål når bedrifter sponser små klubber

«Gjør det bra og snakk om det» – dette mottoet er en viktig grunnregel for klubber og sponsende bedrifter. Men dette alene resulterer ikke i medlemskontingenter eller økt salg for en sponsor. Fellesveien mellom foreningen og bedriften vil bare være fruktbar når begges mål er samkjørte. 

For at dette skal skje bør følgende hensyn tas – før man henvender seg til selskapet:


Hvilke aktiviteter ble/blir gjennomført for sponsing?

Hvilke ressurser (personell, materielle/økonomiske ressurser) er tilgjengelig eller må gjøres tilgjengelig?
Konkurrentanalyse, hvilke konkurrenter har klubben?
Hvilke unike salgsargumenter har din egen klubb eller klubben du ønsker å støtte?
Hvilke konkurrenter støttes av hvilke selskaper?
Er dine egne sponsorønsker realistiske? Hvordan skiller du deg fra konkurrentene dine?
Analyse av sponsorbehov
Hvilke sponsorprinsipper følger selskapet?
Stemmer klubb- og bedriftsfilosofien overens?
Hvilke målgrupper/kommunikasjonsmål er det på sponsorsiden?
Hva er fordelene for sponsoren? (Kundelojalitet/anskaffelse, imageforbedring, sosialt engasjement)

Når disse essensielle spørsmålene er avklart, opprettes et sponsorkonsept som begge parter kan nyte godt av. Og husk, bedrifter støtter overveiende lokale lag og foreninger. Dette er ikke bare god reklame for bedriften i nærmiljøet, men har også en merverdi for firmaets egne ansatte som kanskje har barn eller bekjente tilknyttet den aktuelle klubben. Slik styrkes også samholdet og miljøet i den aktuelle bedriften.

Hvis ingen bedrift er interessert eller den økonomiske støtten som kreves er for lav for omfattende sponsing, finnes det et alternativ; crowdfunding. 

Her er det mange som donerer småbeløp, for eksempel til nye drakter, oppussing eller nybygging av klubbhus. For å sikre at pengene flyter rikelig kan logoprodukter brukes som en symbolsk takk. Jo høyere donasjonsbeløp, desto mer forseggjort er giveawayen. Dette vil ellers først skje etter at ønsket finansieringsbeløp er nådd. En crowdfunding-kampanje er spesielt vellykket hvis den har høy rekkevidde på crowdfunding-plattformer.